WeTime Samen spelen voor een betere band

Samen spelen voor meer rust en plezier in huis

Wist je dat slechts 5 minuten samenspel tussen ouder en kind kan zorgen voor een positieve sfeer in huis? Dat komt omdat samenspel de hechting tussen ouder en kind versterkt. En een goede hechting draagt ook nog eens bij aan een gezonde emotionele ontwikkeling van het kind. Uit onderzoek blijkt namelijk dat kinderen die goed gehecht zijn zich veiliger voelen om nieuwe dingen te ontdekken en een beter zelfbeeld hebben. Een goede hechting zorgt namelijk voor een veilige basis voor het kind.

De uitdaging
In 2021 ontstond bij de Van Veldhuizen Stichting en de Gemeente Rotterdam de vraag hoe een betere hechting tussen ouder en kind gestimuleerd kon worden . Als reactie hierop werd in datzelfde jaar, in opdracht van de Van Veldhuizen Stichting en de Gemeente Rotterdam, een prototype ontworpen om positieve ouder-kind interacties te bevorderen. Een divers samengestelde projectgroep van 12 professionals met verschillende expertises en achtergronden was verantwoordelijk voor dit ontwerp. Het prototype werd verder ontwikkeld tot een concreet concept, dat in 2023 werd getest door ouders en professionals. Het uiteindelijke resultaat is WeTime: een spelconcept gericht op het stimuleren van samenspel tussen ouder en kind.

Waarom zet WeTime in op samen spelen?
In vergelijking met alleen spelen, zorgt samenspel voor interactie tussen ouder en kind waarbij zij positieve emoties en plezier met elkaar delen. Daarnaast zorgt het samen spelen voor het kind voor een gevoel van geborgenheid, waardoor het kind zich gezien en geliefd voelt. Het stimuleren van interactie tussen ouder en kind is daarom ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling van het kind.

Wat is WeTime?
WeTime biedt ouders een unieke speelervaring waarin ouders de wereld door de ogen van hun kind kunnen ontdekken. Bij WeTime staat het speelkleed centraal. Door gezamenlijk op het kleed te spelen, stappen ouders letterlijk in de wereld van hun kind. Door samen te spelen op het niveau van het kind ontstaat er verbinding en dit versterkt de hechting.

Hoe werkt WeTime?

Ouders en kinderen ontvangen elk kwartaal persoonlijke post met spelletjes. Het eerste pakket bevat een kleurrijk speelkleed. De persoonlijke post bevat spelletjes die meegroeien met de leeftijd van het kind. WeTime richt zich op vier centrale thema’s: eten, bewegen, muziek en praten. Deze thema‚Äôs zijn verbonden aan de kleuren die terugkomen in het kleed en de spelletjes.

Hoe kunnen ouders meedoen?
Ouders kunnen zich gemakkelijk aanmelden op onze centrale website. Na aanmelding ontvangen zij instructies voor het ophalen of ontvangen van het startpakket met het kleed en de eerste spelletjeskaart. Elke spelletjeskaart bevat vijf spellen, en iedere post bevat naast de kaart ook een apart speeltje om het spelplezier te vergroten. Na aanmelding ontvangen ouders automatisch nieuwe spelletjespost, waardoor het avontuur ieder kwartaal wordt vernieuwd.

Zet je ook in als WeTime partner!
Als WeTime Partner speel je een actieve rol in het verspreiden van dit waardevolle concept in jouw netwerk. Zo graag je bij aan de positieve ontwikkeling van Rotterdamse kinderen!