Strategie

Eind vorig jaar heeft het bestuur van onze stichting besloten om een strategietraject uit te laten voeren door een externe deskundige. De aanleiding van dit besluit was om onze koers voor over 3 en 5 jaar goed vast te leggen.

Tijdens een aantal sessies met het MT van de stichting en de externe hebben we gesproken over de verschillende onderdelen: Dikkertje Dap, Twinkeltje, Van Kansarm naar Kansrijk en de Family Factory. Zijn deze onderdelen onderling sterker dan apart? Hoe zien wij dit voor de toekomst.

Inmiddels zijn de contouren van een nieuwe strategische visie helder en aan het bestuur gepresenteerd. In het kort komt het erop neer dat het zinvol lijkt om de verschillende onderdelen ‘integraal’ aan elkaar te verbinden. Samen zijn ze sterker dan apart. De Van Veldhuizen Stichting biedt een integraal aanbod voor kwetsbare gezinnen en hun kinderen.

Op dit moment wordt de rapportage uitgewerkt en half mei is er een eindbespreking met het MT. Daarna zal de rapportage worden aangeboden aan het bestuur en zal deze ook met de Personeelsvertegenwoordiging worden besproken. De verdere invulling van de strategische visie zal de komende maanden vorm krijgen. Via deze nieuwsbrief en wanneer zinvol op andere momenten houden we jullie op de hoogte.

Twinkeltje en Van Kansarm naar Kansrijk
Na bijna 14 jaar heeft Marije van Hees, coördinator Twinkeltje, besloten de Van Veldhuizen Stichting te verlaten voor een leuke baan bij een andere werkgever. Door het uitzetten van de vacature van coördinator is gezocht naar een vervanger voor Marije. Dé kandidaat is hiermee niet gevonden.

Dit, naast het strategietraject, maakte dat we andere keuzes moesten maken. En dat is gelukt. Daar waar de koers binnen de strategie ligt op het verbinden van de verschillende onderdelen binnen onze stichting hebben we hierop al een voorsprong genomen. We hebben besloten om de onderdelen Twinkeltje Opvoedondersteuning en Van Kansarm naar Kansrijk met elkaar te verbinden, de teams zijn samengevoegd en er is één coördinator/leidinggevende voor dit ‘nieuwe team’, Sigrid Mol. Alle collega’s van het nieuwe team zijn geïnformeerd en de eerste reacties zijn erg positief.

Mooi om nu al de verbinding te leggen waar we naar op zoek zijn.

Vragen? Loop even binnen of mail ons.

Nieuwe Medewerkers:

Op 15 april is Emel gestart als Pedagogisch Medewerker; 24 uur op Dikkertje Dap Centrum waarmee het team na lange tijd eindelijk weer compleet is. De andere 8 uur wordt flexibel ingezet op de diverse groepen.

Op 01 mei is Saeed begonnen als Gezinsondersteuner bij Kansarm Kansrijk. Saeed werkt 20 uur.

Mariëlle en Shasita zijn beiden op 01 april begonnen.

Marielle werkt 32 uur op Torteltuin/Crooswijk.
Shasita werkt 24 uur (Flex) en op dit moment doet zij het zwangerschapsverlof van Sharona.

Geen nieuwe medewerker, maar wel een extra functie: Sigrid Mol (coördinator van “Van Kansarm naar Kansrijk) is nu ook coördinator van Twinkeltje Opvoedondersteuning. En heeft daarbij de functie van Marije van Hees overgenomen.

 

WELKOM!!!!

Vragen? Loop even binnen of mail ons.

Metro station Beurs

Vanaf 1 juni zal er een animerende beeldcommercial op de 15 digitale lcd-schermen op de perrons bij Metrostation Beurs Rotterdam te zien zijn van “Van Kansarm naar Kansrijk”.

Deze zal dan 1 maand lang van maandag t/m donderdag 50-60 x per dag op alle 15 schermen vertoond gaan worden.

Meer over “Van Kansarm naar Kansrijk” 

Plus2  nieuw spoorboekje

Zoals sommigen misschien wel weten wordt er op dit moment hard gewerkt aan het Spoorboekje versie 3.0. De aanleiding hiervan is dat het al een aantal jaar geleden is dat we het spoorboekje hebben ontwikkeld en in de loop der tijd er andere keuzes zijn gemaakt of dat er een wijziging is in onze werkwijze.

Om ons heen verandert er ook veel, we doen bijvoorbeeld mee met de pilot PACT Jonge Kind, dit brengt ons ook andere inzichten.

Vorig jaar zijn we al een aantal keren bij elkaar gekomen met een teamoudste, gezinsadviseur, coördinator en directeur. Hierin hebben we een aantal discussiepunten besproken en om input gevraagd.  

Inmiddels is de opbouw van het spoorboekje gewijzigd en zijn er bijvoorbeeld bepaalde tools aangepast. Het uitgangspunt is om het spoorboekje 3.0 te verfijnen en te verduidelijken met als doel een nóg duidelijker document te hebben die je als pm’er echt op de groep kunt raadplegen! De wens is om bijvoorbeeld met QR-codes te werken zodat je direct bij een juiste bijlage kunt komen met slechts de mobiele telefoon.

Het spoorboekje gaan we in onze eigen organisatie introduceren, en ook bij KindeRdam. Inmiddels zijn we daar bezig met het implementeren van ‘plus in het kwadraat’ en daar hoort uiteraard ook het spoorboekje bij! Wanneer en hoe we dit gaan doen, daar krijgen jullie snel meer informatie over.

Tot slot is het nog leuk om te vermelden dat we de uitkomsten van het onderzoek van Zinzizz ook zullen verwerken en dat de bedoeling is dat het Spoorboekje 3.0 wordt opgenomen in de databank van het NJI.

Meer weten over Het Spoorboekje? Loop even binnen bij Anouk, of mail haar.

Analyse Exit

In 2022 zijn 13 personeelsleden uit dienst gegaan; 11 hiervan omdat zij een andere baan hebben gevonden, gingen emigreren of gingen reizen. Bij 2 medewerkers is het contract niet verlengd ivm financiële redenen.

Er zijn 10 exitgesprekken gevoerd.

Nav de punten die worden besproken proberen we hier trends uit te halen en hier zo nodig of haalbaar iets mee te doen.

Positief naar voren kwamen oa: de korte lijnen binnen de organisatie, ruimte voor eigen inbreng/uitdagend werk, veel geleerd en ontwikkeld tijdens de tijd bij de VVS, de VVS is op ontwikkeling gericht.

Waar men minder tevreden over was: werkdruk en werkbelasting kunnen op sommige momenten hoog zijn, de communicatie intern mag beter, meer tijd voor inwerken, beter evalueren na een innovatie, de reiskostenvergoeding is te laag.

Dit is een greep uit de gesprekken die gevoerd zijn. Ieder jaar worden al deze opmerkingen verzameld en besproken binnen het MT. Eén van de speerpunten nav oa deze exitgesprekken is de focus op communicatie waarvan deze nieuwsbrief één van de acties is. Ook het opstarten van een PVT draagt hier hopelijk aan bij. Verder is één van de acties het aanpassen van het exitformulier; deze kan bondiger en mag meer een uitwisseling/evaluatie tussen medewerker en leidinggevende zijn over de periode die de medewerker bij de VVS heeft gewerkt.

Vragen? Loop even binnen of mail ons.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.